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Giovanni Graziano (secc. XI-XII)

Graziano in un francobollo vaticano del 1951.
Graziano in un francobollo vaticano del 1951.

NOTA BENE. Questo testo è un semplice "appunto", pubblicato provvisoriamente in attesa di trovare il tempo
per curare o farne curare la traduzione, il commento, o entrambe le cose.


Da: Decretum Gratiani (Corpus iuris canonici) [1139/1148] [1]
Decretum.
Pars II, causa XXXII, quaestio 7, caput 7
Decreto.
Parte 2, causa 32, quaestio 7, capitolo 7
C. VII. 
Adultera probatur que uiuente marito alteri nubit.
Capitolo 7. 
E' adultera colei che si mariti di nuovo mentre il marito è ancora vivo.

Item Ieronimus ad Amandum Presbiterum.

Omnes causationes Apostolus amputans apertissime diffiniuit, uiuente uiro esse adulteram mulierem, si alteri nupserit. Nolo michi proferas raptoris uiolentiam, matris
prestationem, patris auctoritatem, propinquorum cateruam, seruorum insidias, parentum dampna rei familiaris.

Cerco traduzione in italiano per questi brani. Chi potesse aiutarmi, mi scriva. Grazie anticipate.
Quamdiu uiuit uir, licet adulter sit, licet sodomita, licet flagiciis omnibus coopertus, et ab uxore propter hec scelera derelictus, maritus est reputatus, cui alterum uirum accipere non licet. (...) Finché vive il marito, sia pure adultero, sia pure sodomita, sia pure coperto di ogni crimine, e lasciato dalla moglie per questi delitti, è comunque reputato suo marito, e non le è lecito prendersi un altro uomo. (...)
Eventuale dida di foto
Decretum.
Pars II, causa XXXII, quaestio 7, cc. 10-14
Decreto.
Parte 2, causa 32, quaestio 7, capitoli 10-14
Caput X.
Qui ob fornicationem uxorem dimittit, et aliam ducit, mechari probatur.
Capitolo 10.
Chi abbandona la moglie per fornicazione, e ne sposa un'altra, è adultero.

Item Augustinus de adulterinis coniugiis, libro I. [capitulo 9.]
Cerco traduzione in italiano per questi brani. Chi potesse aiutarmi, mi scriva. Grazie anticipate.

Quemadmodum non recte dici potest: si nescit homo, non peccat, (sunt enim etiam peccata ignorantium, quamuis minora quam scientium), ita non recte dici potest: si causa fornicationis dimiserit uxorem uir, et aliam duxerit, non mechatur.
Est enim mechatio etiam eorum, qui alias ducunt relictis propter fornicationem prioribus, sed utique minor, quam eorum, qui non propter fornicationem dimittunt.

Testo

II. Pars. Gratian. Sunt enim in fornicatione gradus, ut, sicut grauius peccat adulter quam fornicator, sic grauius delinquit qui nec sua dimissa aliam ducit, eo, qui suam dimittens aliam cognoscit; grauius quoque, qui uxorem habens ad coniugem proximi sui accedit, quam qui sine uxore thorum alterius uiolat, uel uxoratus ad solutam accedens. 
Sed hos omnes incestuosi transcendunt, quos uincunt contra naturam delinquentes.
Testo
Unde Augustinus de adulterinis coniugiis: Testo
[Caput XI]
[Capitolo 11]
"Adulterii malum uincit fornicationem, uincitur autem ab incestu. Peius est enim cum matre, quam cum aliena uxore concumbere. [de bono coniugali, 8, 8] Testo
Sed omnium horum pessimum est quod contra naturam fit, ut si uir membro mulieris non ad hoc concesso uoluerit uti.  Testo
Usus enim naturalis si ultra modum prolabitur, in uxore quidem ueniale est, in meretrice dampnabile Iste, qui est contra naturam, execrabiliter fit in meretrice, sed execrabilius in uxore. Testo
Tantum ualet ordinatio creatoris et ordo creaturae, ut in rebus ad utendum concessis, etiam cum modus exceditur, longe sit tollerabilius, quam in eis, que concessa non sunt, uel unus uel rarus excessus". [riassunto dal de bono coniugali, 11, 12]. Testo
Caput XII
Minus est secundum naturam coire, quam contra naturam delinquere. 
Cap. 12. 
E' meno grave fornicare secondo natura che delinquere contro natura.

Item Ambrosius in libro de Patriarchis. [lib. I. de Abraham c. 6.] 

Offerebat sanctus Loth filiarum pudorem. 
Nam etsi illa quoque flagiciosa inpuritas erat, tamen minus erat secundum naturam coire, quam aduersus naturam delinquere.

Cerco traduzione in italiano per questi brani. Chi potesse aiutarmi, mi scriva. Grazie anticipate.
Preferebat domus suae uerecundiae hospitalem gratiam, etiam apud barbaras gentes inuiolabilem. Testo
Caput XIII
Grauiora sunt flagicia, que contra naturam probantur.
Cap. 13.
Sono più gravi i delitti che sono contro natura.

Item Augustinus Confessionum libro III. [c. 8.]

Flagicia, que sunt contra naturam, ubique ac semper repudianda atque punienda sunt; qualia Sodomitarum fuerunt.


Testo
Que si omnes gentes facerent, eodem criminis reatu diuina lege tenerentur, que non sic fecit homines, ut se illo uterentur modo.  Testo
Violatur quippe ipsa societas, que cum Deo nobis esse debet, cum eadem natura, cuius ipse auctor est, libidinis peruersitate polluitur. Testo
Caput XIV
Turpior et flagitiosior est usus contra naturam, quam fornicationis uel adulterii.
Cap. 14.
Idem contra Iouinianum, libro I. [nota: scilicet contra Iulianum, V 17] Lo stesso contro Giuliano

Usus naturalis et licitus est sicut in coniugio, et illicitus sicut in adulterio. Contra naturam uero semper illicitus, et proculdubio flagiciosior atque turpior, quem S. Apostolus et in feminis, et in masculis arguebat, dampnabiliores uolens intelligi, quam si in usu naturali uel adulterando uel fornicando peccarent.

Testo

Monaco. Da un manoscritto del Decretum Gratiani del XIII secolo.
 .
De penitencia.
Pars II, causa XXXIII, quaestio 3 dist. 1, caput 15
Sulla penitenza.
Parte 2, causa 33, quaestio 3, distinzione 1, cap. 15.
[C. XV.] Titulo de extraordinariis criminibus.
Cerco traduzione in italiano per questo brano. Chi potesse aiutarmi, mi scriva. Grazie anticipate.
/ col. 1162/  "Sollicitatores alienarum nuptiarum, itemque matrimoniorum interpellatores, etsi effectu sceleris potiri non possunt, propter uoluntatem perniciosae libidinis extra ordinem puniuntur. Testo
§. 1. Qui stuprum puero (abducto uel corrupto comite,) persuaserit, aut mulierem aut puellam interpellauerit, quidue inpudicitiae gratia fecerit, domum prebuerit pretiumue, quo is persuadeat, dederit, perfecto flagicio punitur capite, inperfecto in insulam deportatur. Corrupti comites summo supplicio afficiuntur." Testo

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L'autore ringrazia fin d'ora chi vorrà aiutarlo a trovare immagini e ulteriori dati su persone, luoghi e fatti descritti in questa pagina, e chi gli segnalerà eventuali errori in essa contenuti.

Note

[1] Il testo da Giovanni Graziano (magister Gratianus, Gratianus), Decretum Gratiani (detto anche Concordantia discordantium canonum), inglobato nel 
Corpus Iuris Canonici (a cura di Ludwig Richter), Akademische Druk, Graz 1959, 2 voll. (vol. 1, coll. 1143 e 1162), come riedito online.

Il Decretum Gratiani  è il nucleo attorno a cui si è formato il Codice di diritto canonico della Chiesa cattolica (il Corpus iuris canonici).

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Ripubblicazione consentita previo permesso dell'autore: scrivere per accordi.

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